PÅRØRENDE & BEBOER
Bakgrunnsopplysninger
Når sykehjemmet skal overta omsorgen for en ny beboer, er det viktig for oss å få god informasjon fra pårørende om vedkommende. Vi innhenter derfor informasjon ved innflytting, og ber pårørende fylle ut et bakgrunnsopplysningsskjema. Det er en stor fordel for oss å vite hvilke interesser beboer har og har hatt, utdanning, jobb, familie m.m. Det letter vårt fremtidige miljøarbeid i samarbeid med beboer. Skjemaet leveres til avdelingen.
Innkomstmøte
Pårørendemøter
Brukerråd
Sykehjemmet har et brukerråd som har møter x 2 pr. år. Leder, nestleder og pårørendes representant velges blant pårørende. Representant fra beboerne kan velges inn dersom en beboer har kapasitet til å ta på seg oppgaven. Styrer, avdelingssykepleier og ansattes representant er også medlemmer av brukerrådet. Beboere og pårørende kan melde saker til brukerrådet.
Ernæringsmøter
Frisør
Beboerne betaler en egenandel etter Bergen kommunes satser for følgende tilbud:
Vask og legg inntil x 2 pr. måned
Klipp inntil x 6 pr. år
Permanent inntil x 4 pr. år
Beboere kan gå oftere til frisøren enn nevnt over, men da må beboer betale hele summen selv.
Fotterapeut
Renhold
Vaskeri
NB! Ulltøy og silke som trenger fin/håndvask eller rensing må beboer/pårørende ta ansvar for å vaske selv. Sykehjemmet garanterer ikke for behandlingen av slike plagg i våre store maskiner. Vi anbefaler pårørende å kjøpe klær som tåler hyppig vask og helst 40 – 60 grader.
Klærne må merkes godt med beboers initialer eller navn. Bruk merkepenn, stempel eller navnemerker som sys på. Har du ingen nærmeste pårørende, vil personalet være behjelpelig.
Det er viktig at beboer har nok tøy, slik at det ikke blir problem med skift, mens annet tøy er til vask.
Møbler
Det er viktig at rommet ikke blir overmøblert, da pleiepersonalet skal kunne komme til med diverse hjelpemidler.
TV, telefon og internett
Det er tilrettelagt for å installere fast telefon.
Bergen kommune har installert internett på alle kommunale og private sykehjem. Dette skal kunne nå inn på alle beboerrom og korridorene.
Man logger seg på BK-gjest.
Kostnader ved reise/medisinsk behandling etc.
Skal beboer ut på tur av mer sosial art eller til behandling beboer/pårørende har ordnet med, må beboer dekke utgiftene selv.
Forsikring/verdigjenstander
Tannlegetjeneste
Klagemulighet
Klager kan gis direkte til avdelingssykepleier eller styrer om man ikke når frem med å ta saker opp med kontaktpersonen. Vi har også en hvit postkasse i 1. etasje (vis a vis vaktmesters verksted) der man kan legge en lapp med både ris og ros.